Hudaldring

Reduser tegnene på aldring ved å optimalisere hudhelsen 

Selv om aldring er uunngåelig, kan du betydelig forsinke farten huden eldes i ved å bruke produkter som optimerer den langsiktige hudhelsen, og ved å ta fornuftige valg når det kommer til din  livsstil. Hudaldring håndteres på to måter – ved å redusere rynker og ved å stramme opp huden. Disse er begge knyttet til strukturen av kollagen og elastin i huden og påvirkes igjen av en rekke andre faktorer. Som en tommelfingerregel, hvis barrierefunksjonen din er svekket og huden din er i en inflammatorisk tilstand, dobles aldringshastigheten. Så vær oppmerksom på å først optimalisere hudhelsen før du prøver å behandle symptomene på aldring.

Målrettede produkter

Spør din Esse terapeut om en skreddersydd løsning av produkter og behandling for akkurat din hud

Livsstil

Din livsstil kan utgjøre en forskjell for huden din

  • Prøv å vedlikeholde et mikrobielt mangfold – dette gjelder både for tarm- og hudhelsen. Spis uoppvarmet fermentert mat som surkål eller kimchi og tilbring tid i naturen. Hagearbeid teller, så lenge du ikke bruker giftige ugress- og plantevernmidler.
  • Ta et oralt tilskudd av probiotika av god kvalitet og bruk probiotisk hudpleie som inneholder levende stammer av nyttige mikrober for å utkonkurrere patogene arter som akselerer hudaldringen.
  • Inntak av essensielle fettsyrer – enten 15 g linfrøolje per dag eller 600 mg langkjedede omega-3-fettsyrer (DHA og EPA).
  • Oppretthold konsistente blodsukkernivåer ved å spise “hele matvarer” og begrense sukkerforbruket. Sukker er en av de viktigste årsakene til glykering, en prosess som fremskynder aldringsprosessen.
  • Suppler med spormineraler – sørg for at kobber og sink er balansert. Mange kosttilskudd unngår kobber fordi det fremkaller kvalme, men de supplerer stort sett sink i høye doser. Disse to mineralene konkurrerer om et felles absorpsjonssted, så dette resulterer ofte i kobbermangel, og du trenger kobber for kollagen- og elastinsyntesen.
  • Begrens eksterne årsaksfaktorer som sigarettrøyk, dehydrering, dårlig ernæring, ekstreme temperaturer og overdreven UV-eksponering.
  • Sørg for at kostholdet ditt inneholder aminosyrene som kroppen krever for å lage nok av type 1 kollagen. Å spise bønner, nøtter og frø vil levere disse i en fordøyelig form.
  • Bruk produkter som inneholder antioksidanter som Rooibos Leaf Extract, Marula Seed Oil og/eller Sesamfrøolje.
  • Bruk produkter som inneholder hyaluronsyre for å fylle opp huden, Mafane for å virke avslappende på musklene og/eller GABA (Gamma Aminobutyric Acid) som slapper av spente muskler og reduserer små rynker.

Behandlinger